Pohjoinen rautatieyhteys
Vuosikaupalla on jappastu tyhjänpäiväisyyksiä rautateiden kehittämisestä kolmiossa Helsinki - Tampere - Turku. Nämä varttitunnin aikasäästön hankkeet paitsi tuhoaisivat luontoa myös maksaisivat ainakin viisi miljardia euroa. Yhtä tyhjän kanssa.
Työskenneltyäni seutukaavatutkijana Pohjois-Pohjanmaan seutukaavaliitossa ja myöhemmin talous- ja suunnittelupäällikkönä Haukiputaan kunnassa käänsin katseeni pohjoiseen. Perämeren rannikolla Kokkolasta Tornioon on valtava määrä teollisuutta, joka tarvitsee hyvät yhteydet ulkomaille.Myös entinen pääministeri Paavo Lipponen oli huomannut saman asian, vaikka narahtikin Venäjän ystävällismielisyyteen. Nyt joudutaan ottamaan huomioon myös kansalliset turvallisuustekijät tilanteessa, että Itämeri sulkeutuu. Ainoa järkevä ratkaisu on rautatieyhteys Jäämerelle.
Kun saamelaiset haluavat jatkaa "alkuperäiskansana" (eiväthän he ole voineet asua täällä pitempään kuin suomalaiset - soome-saame ja kieliyhteys) hiekkalaatikkotouhujaan 200 000 poron kanssa, jotka ovat jo syöneet maaston puhtaaksi, niin tehdään rautatieyhteys Kokkolasta Oulun ja Tornion kautta Narvikiin eurooppalaisella raideleveydellä. Tämä hanke tuottaa Suomen kansantaloudelle monikymmenkertaisen kansantulon Etelä-Suomen Bermudan kolmioon verrattuna.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti