Seuraan mielelläni saamenkielisiä uutisia Ođđasat, koska niistä saa tietoa Pohjois-Skandinavian asukkaiden elämästä. Saamelaiset eli tutummin lappalaiset (vierastan sitä, että kaikista alkuperäiskansoista käytetään nykyään niiden ihmistä tarkoittavaa sanaa; silloin suomalaisten pitäisi olla kaikilla kielillä soomi eikä finni). Ruotsi imperialistisena valtiona verotti jo ammoin lappalaisia ja 1700-luvulta lähtien heidän kulttuuriaan, uskontoaan ja kieltään ruvettiin systemaattisesti tuhoamaan. Itsenäistyttyään Norja ja Suomi liittyivät samaan synkkään seuraan.
1970-luvulta lähtien tilanne on alkanut parantua. Kaikissa maissa lappalaisten olot ja saamen kielen asema ovat parantuneet. Vielä sattui Ruotsissa tapaus, että työpaikalla oli kielletty puhumasta saamea ja suomea. Onkohan Suomessa sattunut, että on kielletty puhumasta saamea tai ruotsia nykyaikana? Pakkoruotsi on siirtomaajäänne, sillä ruotsi rajoittuu lopulta pienelle alueelle länsi- ja etelärannikkoa. Suurimmassa osassa maata ruotsin edelle suomen jälkeen menevät venäjä, englanti, viro ja saame.
Saamelaisilla on kuitenkin yksi ongelma, joka haiskahtaa rotuhygienialta. Aikanaan tilastoitiin "puhtaat" saamelaiset, mutta heidän ulkopuolelleen jäivät metsäsaamelaiset, jotka suomalainen imperialismi suomalaisti. Olisi oikeus ja kohtuus, että heille palautettaisiin saamelainen identiteetti. "Puhtaita" saamelaisia on 9 000, mutta suomalaistettuja saamelaisia ehkä 1-2 000. Kiista näyttää olevan ihmismäisen raadollinen: maankäyttö. Se osoittaa, ettei saamelainen sielunmaisema ole sen puhtaampi kuin suomalainen. Itse asiassa sanat soome ja saame taitavat olla peräisin siltä ajalta, kun kansat vielä asustivat yhdessä samanlaisissa oloissa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti