Joukkoliikenteen
kilpailutus ja kustannukset
Oulun
seudulla on taivasteltu kuntien maksuosuuksien kymmenkertaistumista
kunnissa, joissa joukkoliikenne on samaan aikaan heikentynyt.
Ihmetellään sitä, miten se on mahdollista.
Olin
itse mukana Oulun seudun joukkoliikennetyöryhmässä 20 vuotta
vuosina 1992-2012. Vuodesta 1995 lähtien Suomessa ruvettiin kovalla
kiireellä valmistelemaan siirtymistä Euroopan Unionin ”vaatimaan”
joukkoliikenteen kilpailutukseen. Olen useaan otteeseen puhunut
valtion Venäjän vallan aikaisesesta bobrikovilaisesta
virkavallasta, jonka päätehtävä näyttää olevan mahdollisimman
suuren haitan teko Suomen kansalle – nyt näköjään Euroopan
Unionin ”määräyksestä”.
Viimeksi
osoittautui vääräksi bobrikovilaisen hallinnon väite
rautatieliikenteen kilpailutuspakosta. Eikö tuolle
taantumusvirkamiehistölle voitaisi antaa kertaheitolla potkut ja
valita tilalle demokraattisesti ajattelevia ihmisiä, jotka olisivat
Suomen kansan puolella? Mielelläni itse aloittaisin
maanmittauslaitoksesta, joka on täynnä byrokraattisia
ihmisvihaajia.
Hätätilassa
laaditun joukkoliikennelain ohjauksessa on tehty lukuisa määrä
virheellisiä ratkaisuja, joiden seurauksena joukkoliikenne on
huonontunut samaan aikaan, kun kustannukset ovat jopa
kymmenkertaistuneet.
Vielä
virassa ollessani arvostelin jyrkästi Oulun seudun
joukkoliikenteessä valtion bobrikovilaisen virkavallan vaatimuksesta
tehtyjä ratkaisuja.
Ensimmäinen
koski seutulipun hintaa, jossa muka EU suomalaisen bobrikovilaisen
virkavallan mukaan oli ylisubventiota eli linja-autoyhtiöt saivat
liikaa rahaa. Taustalla on niin sanotun ristiinsubventoinnin eli
-tuen käsite. Siinä vaiheessa oli vielä linja-autoyhtiöiden
välistä aitoa kilpailua. Yritykset tukivat heikommin kannattavia
linjoja paremmin kannattavien linjojen tuotoilla.
Euroopan
Unioni halusi lopettaa tämän ristiintuennan – ainakin
bobrikovilaisen hallinnon mukaan. Vastustin muutosta jyrkästi, koska
tiesin mitä siitä seuraisi jatkossa. Yritykset pitäisivät tuottavien linjojen tulot itsellään ja vaatisivat korvauksia huonosti tuottavista linjoista.
Oulun
joukkoliikenteen hallinto on tehnyt lukuisia virheitä toiminnassaan.
Sama uhkaa toteutua nyt rautateiden kilpailutuspyrkimyksissä. Mitä
kilpailua se muka on, jos päättäjä (Oulu tai valtio) jakelee
suurimmille yrityksille monopoleja muka kilpailutuksen jälkeen?
Oulussakin ajettiin kylmästi pienemmät yrittäjät ulos.
Sen
jälkeen, kun jollekin yhtiölle – kuten Oulussa Koiviston Autolle
(Koskilnjojen nimellä) – on käytännössä annettu monopoli
kaupunkiliikenteelle, ei voida enää puuttua yhtiön esittämiin
kustannuslaskelmiin. Täsmälleen sama on toteutumassa rautateillä,
mistä syystä veturimiesten lakko oli täysin oikeutettu.
Aidossa
kilpailutilanteessa yrittäjät kilpailevat keskenään, eikä
yhteiskunta jakele monopoleja kellekään yritykselle. Itse olen sitä
mieltä, että joukkoliikenne kuuluu perustuslain mukaan kaikille
kansalaisille. Sen vuoksi julkinen hallinto vastaa siitä riittävän
pitkälle itse. Kilpailu annetaan käyttöön niillä alueilla,
joilla siihen on aidosti edellytyksiä.
Sama
koskee myös Postin toimintaa. Nyt sen tuloja on syömässä
parikymmentä kuriirifirmaa, jotka kuorivat kerman suurimmilla
paikkakunnilla. Pidän tätä kehitystä oikean kilpailun
vääristymänä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti