sunnuntai 22. maaliskuuta 2020

Juna vai rekka-auto

Onkohan tehty tilastoja siitä, ovatko pitkät rekat tai yhdistelmäajoneuvot lisänneet onnettomuuksia teillä? Olen aina kannattanut 3-vuotiaasta asti, jolloin tein "junia" peräkkäin asetetuista tulitikkulaatikoista, junaliikennettä. Virassa ollessani kirjoitin perustelut Seinäjoen ja Oulun välisen kaksoisraiteen rakentamisen puolesta. Oulun kaupunki on ollut viime aikoina kummallisen hiljaa tästä aiheesta, samoin kuin matkakeskuksen rakentamisesta Oulun keskustaan. Siitäkin minä olen pitänyt ääntä vuodesta 1992 lähtien, jolloin minusta tuli Haukiputaan kunnan joukkoliikenneasiamies. Ei ole kahta puhetta siitä, kumpi vaihtoehto on turvallisempi, taloudellisempi ja ympäristöystävällisempi: juna vai rekka-auto.

Viisi vuotta sitten, kun käyttöön tulivat ylipitkät yhdistelmäajoneuvot, kirjoitin seuraavaa:

Pitkät rekat ovat tulossa liikenteeseen tosi riski. Nyt kun ne ovat vielä pidentymässä, niin veikkaan, että nokkakolareita tulee tapahtumaan. Miksi kehittää autoista junien veroisia, kun junat on jo keksitty? Itsellänikin on ollut vaaratilanne, kun yhdistelmäperäautoa tuntui riittävän tolkuttomasti niin, että ohituskaista ehti jo loppua. Sellaisen rekan perässä on ikävä ajaa, kun ei näe mitään jatkuvan roiskeen takana.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti