Julkinen
hankintalaki rapauttaa rakentamista ja palveluja
Olen
jo lukuisia kertoja kirjoittanut huolestuneena siitä, miten laki
julkisista hankinnoista on jo pitkään toiminut julkista hallintoa
vastaan sekä hinnallisesti että laadullisesti.
Kunnollisen
kilpailun aikaansaamiseksi pitäisi sekä tarjonnan että kysynnän
olla laajaa. Näin tapahtuu, kun ostajalla on mahdollisuus käydä
useissa kaupoissa ja vaihtoehtoisia tuotteita on useampia. Ostajia
pitää myös olla paljon. Näinhän markkinamekanismi toimii ihan
hyvin tavallisen kuluttajan tasolla, joka hinnan ohella voi vapaasti
arvostaa mielensä mukaan myös tuotteiden laatua.
Tämä
tilanne on monella tapaa kaukana siitä, miten julkisen sektorin
hankintayksiköt joutuvat hankintalain mukaan toimimaan. Ne eivät
voi suin päin mennä kauppoihin valitsemaan sopivia tuotteita myös
laadun huomioiden. Ei suinkaan!
Ne
joutuvat jo kuukausia etukäteen määrittelemään tarkasti
haluamiensa tuotteiden laatutekijät, elleivät halua suoraan
halvimmat tuotteet. Se ei ole yksinkertainen tehtävä. Usein käy
niin, että jos julkinen hankkija haluaakin muun kuin halvimman
tuotteen, niin hän joutuu alimman tarjouksen tehneen valituksesta
markkinaoikeuteen. Vasta syvällisten perustelujen kautta hän saa
ostaa muun kuin halvimman tuotteen.
Halvimman
tuotteen valinta on lukuisissa rakennuskohteissa johtanut siihen,
että jonkun ajan kuluttua rakennus osoittautuukin homepesäkkeeksi.
Halvimman tarjouksen tekijä lusmistelee kaikissa mahdollisissa
tarvikevalinnoissa. Olen itse ollut lukuisissa koulu- ja
terveyskeskushankkeissa mukana työmaakokouksissa. Vastuu on
suunnittelijalla ja virallisella työmaavalvovajalla. Jos ote
herpaantuu, niin välittömästi pukataan sekundaa priiman tilalle.
Julkisten
palvelujen kilpailuttaminen on vielä hankalampaa, koska
kilpailutukseen sopivia mittareita on vaikeaa kehittää.
Suunnittelijana olin pitkään mukana kehittämässä mittareita
julkisille palveluille. Lopulta siitä omalta osaltamme luovuttiin,
koska se osoittautui niin vaikeaksi. Hankintalaissa pitäisi
ehdottomasti luopua halvimman tarjouksen suosimisesta, koska se
johtaa vääriin ratkaisuihin. Jos julkiset sosiaali- ja
terveyspalvelut on pakko yhtiöittää - kokoomuksen vaatimuksesta -
lyhyessä ajassa käy niin, että kansainväliset suuryhtiöt
noukkivat itselleen kaikki tuottoisimmat osat. Maksajana on
suomalainen yhteiskunta - kokoomuksen vaatimuksesta.
Pakollinen
tarjouskilpailu tilanteessa, ettei tarjontapuolella ole oikeaa
kilpailua, on erityisesti koululaiskuljetuksissa käynyt kunnille
todella kalliiksi. Ennen hankintalakia voitiin paikallisen taksin
kanssa sopia järkevistä hinnoista, kuin normaali asiakas kaupassa
konsanaan. Hankintalain pakottama kunnat pakotettiin kilpailuttamaan
koululaiskuljetukset, minkä seurauksena kustannukset saattoivat
nousta jopa 80 %, kun aitoa kilpailua ei ollut.
Kokoomus
ajaa nyt häikäilemättömästi (kansainvälisen) kapitalismin etua
ja on pakottanut keskustapuolueen aisaparikseen maakuntahallinnon
toteuttamisen varjolla. Perussuomalaiset ovat hajonneet, eikä
Sinisen Tulevaisuuden kannattaisi olla mukana kapitalistisessa
valtaushankkeessa muutaman ministeripaikan takia!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti