keskiviikko 26. syyskuuta 2012

Gasellit sarvikuonon matkassa

Uuden Oulun valmistelut ovat loppusuoralla. Sunnuntaina 28. lokakuuta valittava valtuusto ryhtyy ensitöikseen käsittelemään Oulun kaupungin talousarviota vuodelle 2013. Kun yhdistyvien kuntien valtuustot tekivät yhdistymisestä päätökset keväällä 2010, asioiden valmistelu on edennyt ripeästi.

Yhdistymisneuvotteluissa sovittiin, että Uutta Oulua ruvetaan muodostamaan uudelta pohjalta, jossa otetaan huomioon kaikkien kuntien hyvät käytännöt. Kuinka sitten kävikään, kun syksyllä 2010 ruvettiin yhdistymistä toden teolla valmistelemaan? Kaikki toiminnot siirrettiin WANAHAN OULUN pohjalle. Vanha Oulu tarkoitti monille meille naapurikuntien edustajille, että siirrytään ajassa 20 vuotta taaksepäin.

Nyt itse eläkkeelle jäätyäni olen keskustellut entisten kollegojeni kanssa. He tuskailevat juuri sen kanssa, että ovat joutuneet hylkäämään HYVÄT KÄYTÄNNÖT. Yksi poikkeus on se, että päivähoito eli varhaiskasvatus ja opetustoimi on yhdistetty. Sitä ajoin jo 1980-luvulta lähtien.

Mielestäni kuntalaisia on ajateltava yksilöinä, joiden elämänkaareen liittyy erilaisia kehitysvaiheita. Kunnallishallinnon kannalta jokaisen tarpeet on otettava huomioon kokonaisvaltaisesti. Kirjoitin asiasta Kuntalehteen 1980-luvun alkupuolella ja ehdotin ratkaisuksi matriisiorganisaatiota. Se tarkoittaa sitä, että eri viranomaistahot ovat mukana käsittelemässä asioita, jotka koskettavat niitä. Maankäytön suunnittelussa tämä tapahtui ensimmäisen kerran v. 2010, kun valmisteltiin maankäytön toteuttamissuunnitelmaa (MATO).

Uusi Oulu tarvitsee nyt hyvää seudullista osaamista. Tarjoan siihen seuraavaa kokemusta:
  • seutukaavasuunnittelu (1973 – 75)
  • Oulun seudun suunnitteluyhteistyö (1978 – 2012)
  • Ii-Kiiminki -alueen kansanterveystyö (1980 – 93)
  • Oulun seudun joukkoliikenneyhteistyö (1992 – 2012)
  • Oulun seudun koulutuskuntayhtymä OSEKK (2000 -)
  • asunut Oulussa 26 vuotta ja Haukiputaalla 34 vuotta
Sarvikuono (Oulu) on raskasrakenteinen, mutta likinäköinen eläin. Se menee savannilla eteenpäin kuin juna. Gasellit (liittyvät kunnat) ovat kevytrakenteisia ja sukkelia. Mutta toisinaan sarvikuonosta gasellit saavat turvaa nälkäisiä saalistajia vastaan. Nykyajan markkinatalous vilisee ahneita saalistajia. Mutta ehkä sarvikuonollekin olisi hyötyä gasellien hyvistä käytännöistä ja se löytäisi rehevämmille ruohomaille.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti