keskiviikko 8. huhtikuuta 2015

Oulun raitioliikennesuunnitelma

Suunnittelin Oulun joukkoliikennejaoston käyttöön raitioliikennelinjan välille Lentoasema - Yliopisto. Tein linjauksen niin, että se kattaa lähes puolet kaupungin joukkoliikennetarpeesta. Ajatuksena on, että liikennöinti tapahtuu työpäivän aikaan vähintään neljännestunnin välein ja muuna aikana lento- ja junaliikenteen toiminta-aikana puolen tunnin välein.
Reitin linjaus on seuraava: lentoasema - maantie 815 - Oulunlahdentie - Palokankaantie - Kiilakiventie - Lyijytie - Maakotkantie - Joutsentie - Oulunsuuntie - Sairaalanrinne - Kajaanintie - Heikinkatu - Lävistäjä - Linnankatu - Merikosken sillat - Merikoskenkatu - Kemintie 8156 - Alakyläntie - Linnanmaantie - Yliopistokatu - Erkki Koiso-Kanttilan katu, jossa raitiotie tekee vastapäivää silmukan ja palaa samaa reittiä takaisin lentoasemalle, jonka edessä on vastaava silmukka.

Olen nähnyt tämän raitioliikenteen unessa toiminnassa Heikinkadun-Lävistäjän-Linnankadun ja Siltojen kohdalla viime vuoden puolella. Robert Brantberg tietää sen ja hän voisi välittää tämän suunnitelman eteenpäin.

Laadin suunnitelman sillä perusteella, että se kattaa lähes puolet kaupungin joukkoliikennetarpeesta. Linjaus on tehty niin, että sen piiriin kuuluu mahdollisimman paljon julkisia ja yksityisiä palveluja, siis työ-, opiskelu- ja asiointikohteita. Se yhdistää myös lento-, juna- ja linja-autoasemat. Näin raitoliikennettä ei voida arvioida pelkästään sen lähipiiriin kuuluvan väestömäärän perusteella.

Raitiolinjan pituus on 24,5 kilometriä. Linjan voi ajaa pääasiassa 60 km:n ja 50 km:n tuntinopeudella eikä linja käytännöllisesti katsoen joudu kaupungin keskustan ruuhkaan. Pysähtymättä linjan voi siis ajaa päästä päähän alle puolessa tunnissa. Linjan koko lenkin kiertoajaksi toimintaliikenteessä olen laskenut 90 minuuttia eli 45 minuuttia suuntaansa. Työpäivän aikana, jolloin liikennöinti tapahtuu 15 minuutin välein, koko raitiotielenkki tarvitsee 6 vaunua ja muuna lento-, juna- ja linja-autoliikenteen aikana 3 vaunua.

Luettelen raitioreitin varrella olevat merkittävät työ-, opiskelu- ja asiointikohteet: Lentoasema, Kaakkurin koulu ja ostoskeskus, Tahkokankaan laitos Kaukovainion koulu, Hiirosen koti, OAMK, OSAO Kaukovainion yksiköt, Kastellin monitoimikeskus, Keskussairaala OYS, Kaupungin terveyskeskus ja sairaala, OAMK sote, OSAO Kontinkangas, Medipolis, Business Oulu, Raksilan urheilukeskus ja marketit, Hautausmaa, Rautatie- ja linja-autoasema, Oikeus- ja poliisitalo, OSAO Myllytulli, Tervaväylän koulu, Oulun keskusta, Tuomiokirkko, Myllytullin koulu, Lääninhallitus (AVI), Oulun Lyseo, Raatin urheilukeskus, Tuiran koulu, Merikosken koulu, Oulun Yliopisto ja Teknologiakylä.


Olen tuskallisen tietoinen siitä, miten vaikeaa on löytää pysäköintipaikkaa näiltä alueilta työpäivän aika. Raitioliikenne helpottaa tilannetta huomattavasti.

Ehdotukseni on juuri se, ettei runkolinjaa kannata viedä aivan ydinkeskustaan liikenneruuhkien vuoksi. Linnankadulta ei ole pitkä matka aivan keskustaan tai torille. Parempi vaihtoehto on hoitaa citybussi C:llä esimerkiksi jatkoyhteys kaupungin läpi Limingantulliin jne. Pitkä runkolinja voidaan tarvittaessa "pätkiä" lyhyemmäksi siten, että välille (esim. Kaakkuriin) myös tehdään kääntöpaikka, jolloin joka kerta ei tarvitse ajaa aivan lentoasemalle asti.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti