tiistai 20. lokakuuta 2015

Oulun vihreitten outo peruste lukiokeskitykselle

Olipa minusta outo peruste vihreillä Oulun entisten ympäristökuntien lukioiden lakkauttamiselle se, että saadaan joukkoliikenteeseen lisää väkeä. Huh, huh!

Mielestäni ei ole kestävän kehityksen periaatteen mukaista hallinnollisilla päätöksillä jatkaa tuhansien ihmisten koulu- tai työmatkaa parilla tunnilla päivässä. Olin 20 vuotta mukana vastaamassa Haukiputaan kunnan puolesta Oulun seudun joukkoliikenteen kehittämisestä. Vuonna 2010 hyväksyimme uuden kehittämissuunnitelman, jolla joukkoliikennettä olisi kehitetty edelleen. Uusi Oulun porvarihallinto hylkäsi sen.

Nyt kaupunginjohtaja Matti Pennanen esittää, että tuhat Oulun seudun lukiolaista rupeavat käymään koulua ikivanhassa Pohjankartanon peruskoulussa. Tiedän tarkalleen, mistä on kysymys.

Itse jäin täysaikaiselle eläkkeelle keväällä 2012. Syksyllä olisin itse joutunut kulkemaan työhön Haukiputaan keskustasta läheltä Haukiputaan lukiota Pohjankartanon koulun takana sijaitsevaan Oulun kaupungin sivistysvirastoon. Haukiputaalla on uusi upea lukio. En kyllä millään voi hyväksyä ajatusta siitä, että näiden hienojen lukiolaisten pitäisi päivässä matkustaa kaksi tuntia päästäkseen surkeaan Pohjankartanoon!

Haukiputaan lukioon mahtuu 500 oppilasta, mutta nyt siellä on "vain" 350. Se on koko Oulun uusin lukio, vain kaksi vuotta ollut käytössä. Pohjankartano on ikivanha peruskoulu. Tulkoon Pateniemestä tänne ne puuttuvat 150 oppilasta, niin Uuden Oulun käytössä on koko Oulun tehokkain lukio! Eikä oppilaiden tarvitse matkustaa kahta tuntia päivässä.
Karsitaan nyt aluksi niitä vanhoja homekouluja pois!

Haukiputaan lukion entinen rehtori Kullervo Leinonen teki vuosina 2006-2007 toisen asteen strategisen suunnitelman, jota hän on nyt selostanut Kalevassa 15.10.2015. Lukioiden valinnaisainetarjotin voidaan suunnitella lukioiden kesken ilman massiivista keskittämistä Pohjankartanoon. 

Pohjankartanon rakennus taitaa olla huonossa kunnossa, kun nytkin sen korjaamiseen tarvitaan 15 miljoonaa euroa. Se ei tule riittämään, sillä rakennus on rakennettu aikana, jolloin betonirakentamista Suomessa ei vielä hallittu. Kannattaa käydä tutustumassa Haukiputaan lukioon! Senkin valinnaisainetarjotin riittää varmasti 99 prosentille oppilaista. Se yksi prosentti voi sitten käydä mitä lukiota lystää. 

Kulkeminenhan koskee myös henklökuntaa. Jos ajatellaan, että tuhat ihmistä käyttää vuodessa 190 päivänä kunakin kaksi tuntia pelkkään matkustamiseen, niin se tekee yhteensä 380 tuhatta tuntia. Kyllä sille ajalle löytyy hyödyllisempääkin tekemistä ja maksaahan sekin hirveästi.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti