sunnuntai 16. marraskuuta 2014

Pohjois-Suomen irrottautuminen Etelä-Suomesta

Pohjois-Suomi on joutunut jo vuosikymmeniä taistelemaan Helsinkiä vastaan siinä, että sen liikenneväylät olisivat auki etelään. Se koskee niin lento-, raide-, maantie- kuin myös meriliikennettä. Siitä on muodostunut vakava este talouden kasvulle pohjoisessa.

Samaan aikaan Etelä-Suomen valtionhallinto on kehittynyt entistä taantumuksellisempaan suuntaan ja se on antanut suuria myönnytyksiä kansainväliselle kapitalismille. Lähivuosien liikenteen kehittämiseen Etelässä kuluu kaksi miljardia euroa, muuhun maahan vain 70 miljoonaa. Suomen nykyisessä hallituksessa ei ole yhtään edustajaa Pohjois-Suomesta. Oulusta, Kainuusta ja muualta Pohjois-Suomesta on lopetettu tuhansia työpaikkoja.

Voidaan puhua jo luokkataistelutilanteen kärjistymisestä Etelän oikeistotaantumuksellisen hallinnon ja pohjoisen työtätekevän väestön elinolojen välillä. Etelä ei osoita vähimmässäkään määrin aikomusta alueellisen demokratian rakentamiseen.

Minulla on siihen täysin uusi ratkaisu. Pohjois-Suomi kokonaisuudessaan irtoaa Etelä-Suomen mädäntyneestä hallinnosta, toteuttaa ensin demokraattisen maakuntaitsehallinnon ja liittyy sitten autonomisena alueena Norjaan. Sitten rakennetaan rautatieyhteys johonkin Jäämeren satamaan. Sen jälkeen pidetään kaupallisia yhteyksiä Etelä-Suomeen siinä määrin kuin se on tarpeellista. Emme kaipaa Helsingin holhousta vähimmässäkään määrin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti